زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه

آدیس آبابا

آدیسْ آبابا [ādīs ābābā]، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر اتیوپی. این شهر در جلگه‌ای مرتفع و پرآب، در مرکز کشور قرار گرفته، و با تپه ماهورهایی احاطه شده است.
آدیس آبابا از اواخر سدۀ 19م پایتخت اتیوپی شد. پیش از آن، اِنتوتو پایتخت بود که بر سرزمینی مرتفع واقع است. سرمای شدید وکمبود هیزم درمنطقه، مشکلاتی ایجاد می‌کرد. به خواهش ملکه تایتو همسر مِنِلیک دوم (سل‍ 1889-1913م/1306-1331ق)، امپراتور قصری در پایین آنجا، در نزدیکی چشمه‌های آبگرم بنا کرد و زمینهای اطراف را به نجبا و درباریان وا گذاشت. بدین ترتیب در 1887م/1304ق شهر جدیدی به نام آدیس آبابا (گُل تازه) بنا شد.
در آغاز، شهر جدید بیشتر شبیه به یک اردوگاه نظامی بود، درمرکز آن، قصر امپراتور باخانه‌های سپاهیان و ملازمان بی‌شمار امپراتور احاطه می‌شد. با افزایش جمعیت، هیزم نایاب شد. در 1905م درختان اکالیپتوس بسیاری از استرالیا واردکردند؛ رویش این درختان دراطراف شهر،نوعی پوشش جنگلی ایجاد کرد.
از 1935 تا 1941م که ایتالیا کشور اتیوپی را در تصرف داشت، آدیس آبابا پایتخت افریقای شرقی ایتالیا بود. در خلال این دوره خانه‌های سنگی جدید و نیز جاده‌هایی به‌ویژه در مناطق اروپایی‌نشین ساخته شد. از اقدامات دیگر، ایجاد مخزن آب و ساختن نیروگاه برقابی را می‌توان نام برد. میان سالهای 1941-1960م تغییرات چندانی در آدیس آبابا به وجود نیامد، اما از آن پس توسعه و پیشرفت شهر چشمگیر بوده است.

آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.